Rejestr zmian

Treść archiwalna z dnia: 2007-05-18 12:12:31
STANOWISKA PRACY URZĘDU GMINY CZERNICA / Ewidencja ludności

 

WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH

 

Zastępca kierownika USC, Inspektor ds. obywatelskich– Maria Zielińska

referent ds. obywatelskich – Karolina Perka

Parter, pok. Nr 6

Tel. 3180177, 3180123 wew. 28

 

EWIDENCJA LUDNOŚCI

Ewidencja ludności zajmuje się rejestracją danych dotyczących miejsca pobytu osób, danych dotyczących urodzeń, zmianach stanu cywilnego, obywatelstwa, imion i nazwisk oraz zgonach.

Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium RP jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego. Osoba, która przebywa w określonej miejscowości pod tym samym adresem dłużej niż trzy doby, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały lub czasowy najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia.

Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące, jest obowiązana wymeldować się w biurze ewidencji ludności, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca oraz podać nowe miejsce i adres pobytu.

Osoba, która wyjeżdża za granicę na dłuższy okres niż trzy miesiące jest obowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszenia wyjazdu dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, a zgłoszenia powrotu – najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia powrotu. Jeżeli okres pobytu czasowego trwający od trzech miesięcy odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się.

Osoba, która opuszcza miejsce pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy przed upływem czasu zgłoszonego przy zameldowaniu, jest obowiązana wymeldować się najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.

Cudzoziemiec przebywający poza zakładem hotelarskim, zakładem udzielającym pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub wypoczynkiem jest obowiązany zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 48 godzin od chwili przybycia do określonej miejscowości i nie później niż przed upływem 48 godzin od chwili przekroczenia granicy Rzeczpospolitej Polskiej.

Jeżeli koniec terminu do dokonania obowiązku meldunkowego przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni.

Cudzoziemiec dokonujący zameldowania się na pobyt stały, zgłasza wymagane dane do zameldowania oraz przedstawia decyzje wojewody lub ministra spraw wewnętrznych i administracji zezwalającą na ”pobyt stały w RP” lub ”osiedlenie w RP”.

Zgłoszenia meldunkowego dokonuje się w formularzach:

  1. “Zgłoszenie pobytu stałego” (E–1) – przypadku zgłoszenia miejsca pobytu stałego przez obywateli polskich i cudzoziemców.

  2. “Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego” (E–2) – w przypadku zgłaszania opuszczenia miejsca pobytu przez obywateli polskich i cudzoziemców.

  3. “Zgłoszenie pobytu czasowego ponad trzy miesiące” (E–3) – w przypadku zgłaszania miejsca pobytu czasowego, trwającego dłużej niż dwa miesiące.

  4. “Zgłoszenie wymeldowania z miejsc pobytu czasowego ponad trzy miesiące lub wyjazdu za granicę na pobyt czasowy ponad trzy miesiące” (E–4) – w przypadku zgłaszania opuszczania miejsca pobytu czasowego przed upływem terminu zgłoszonego przy zameldowaniu i w przypadku zgłaszania w miejscu pobytu stałego czasowej nieobecności związanej z wyjazdem za granicę na okres dłuższy niż trzy miesiące.

  5. “Zgłoszenie pobytu czasowego cudzoziemca” (E–8) – w przypadku zgłaszania miejsca pobytu czasowego trwającego do trzech miesięcy lub ponad trzy miesiące.

  6. “Zgłoszenie wymeldowania cudzoziemca z pobytu czasowego” (E–9) – w przypadku zgłaszania opuszczenia miejsca pobytu czasowego przed upływem terminu pobytu zgłoszonego przy zameldowaniu.

Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić:

  • dokument stwierdzający tożsamość, a w uzasadnionych przypadkach, inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości

  • odpowiedni druk meldunkowy dla dorosłych i dzieci

  • w przypadku domu jednorodzinnego – akt własności budynku

  • odpis skrócony aktu urodzenia dla osób niepełnoletnich

  • mężczyźni do 50 roku życia książeczkę wojskową

  • przy zameldowaniu na pobyt stały potwierdzenie wymeldowania z poprzedniego miejsca pobytu stałego

W biurze meldunkowym można uzyskać informacje o numerze ewidencyjnym. Osobom niepełnoletnim, nie posiadającym dokumentu tożsamości numer ewidencyjny (PESEL) wpisuje się na odpis skrócony aktu urodzenia.

Wypełniając “Wniosek o udostępnienie danych ze zbioru danych osobowych” można uzyskać w biurze meldunkowym informację adresową. Aby uzyskać informację adresową, wnioskodawca musi wskazać podstawę prawna upoważniającą do pozyskania informacji o adresie osoby, albo wiarygodnie uzasadnić potrzebę posiadania tej informacji.

W biurze meldunkowym można otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy.

Aby otrzymać decyzję administracyjną o wymeldowaniu należy złożyć następujące dokumenty:

  • wniosek w sprawie wymeldowania – w formie podania

  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu

  • dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy (załączniki – oryginał), np.: wyrok rozwodowy, wyrok eksmisyjny, postanowienie o wykonaniu eksmisji, wyrok w sprawie podziału majątku

Termin załatwienia sprawy – zgodnie z terminami przewidzianymi w Kodeksie Postępowania Administracyjnego.

OPŁATY SKARBOWE

Opłaty skarbowe określa ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej – Dz.U. z 2006 roku nr 225 poz. 1635 Opłata dokonywana jest  w formie gotówkowej lub bezgotówkowej na Konto Urzędu Gminy w Czernicy

BS Oława Oddział Jelcz Laskowice 31 95850007 0020 0200 2088 0001

DOWODY OSOBISTE

Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:

  • od ukończenia 18 roku życia,

  • od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia jest ważny na czas nieoznaczony.

Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych:

  1. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa wnioskodawcy.

    Małoletni składa wniosek w obecności swojego przedstawiciela ustawowego (rodzica) lub opiekuna

    prawnego.

  2. Do wniosku załącza się:

  • dwie aktualne wyraźne fotografie o wymiarach 35x45mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego profilu, z widocznym lewym uchem, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy,

  • dowód uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego, oraz:

    • osoby ubiegające się o dowód osobisty po raz pierwszy – odpis skrócony aktu urodzenia,

    • osoby ubiegające się o wymianę z powodu zmiany nazwiska i innych przyczyn – odpis skrócony aktu urodzenia lub małżeństwa.

Odpisy aktów stanu cywilnego do dowodu osobistego są wydawane bezpłatnie. Kserokopie nie są dokumentami.

  1. Dowód osobisty odbiera się osobiście.

Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.

Ponadto osoby, na których nie ciąży obowiązek posiadania dowodu osobistego (małoletni) do wniosku muszą dołączyć znaczek opłaty skarbowej w wysokości 5 zł,.

Z opłaty za dowód osobisty zwolnieni są:

  • ubiegający się o zmianę dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,

  • zobowiązani do wymiany z powodu administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, ulicy, nr domu,

  • którzy utracili dokument w wyniku klęski żywiołowej,

  • przebywający w domach opieki społecznej lub korzystający z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych,

  • małoletni przebywający w domach dziecka.

URZĄD STANU CYWILNEGO

Sprawy związane z rejestracją stanu cywilnego (zgłoszenie urodzenia, małżeństwa lub zgonu) załatwiane są w pokoju nr 6 (parter).

Do sporządzenia aktu urodzenia dziecka (urodzonego na terenie naszej gminy) zobowiązani są w pierwszej kolejności jego rodzice.

Przy zgłoszeniu urodzenia niezbędne są następujące dokumenty:

  • dowody osobiste rodziców,

  • odpis skrócony aktu małżeństwa,

a jeżeli zgłoszenia dokonuje samotna matka, to:

  • jej dowód osobisty,

  • odpis skrócony aktu urodzenia, jeżeli jest panną,

  • odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, jeżeli jest rozwiedziona.

Sporządzenia aktu urodzenia dziecka dokonuje się w USC właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka. USC w miejscu zamieszkania rodziców może jedynie pośredniczyć.

W przypadku uznania dziecka niezbędna jest zgoda matki.

Małżeństwo mogą zawrzeć osoby, które ukończyły 18 lat. W szczególnych przypadkach sąd może wyrazić zgodę na wcześniejsze zawarcie małżeństwa kobiecie, która ukończyła 16 lat.

Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo w USC zobowiązane są przedstawić:

  • dowód osobisty,

  • odpis skrócony aktu urodzenia, a także, jeżeli osoba pozostawała wcześniej w związku małżeńskim – odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, bądź odpis skrócony aktu zgonu współmałżonka,

  • złożyć pisemne zapewnienie o braku przeszkód wyłączających zawarcie małżeństwa.

Małżeństwo nie może być zawarte wcześniej, niż przed upływem miesiąca kalendarzowego od dnia dokonania zgłoszenia (chyba, że istnieją ważne przyczyny).

Osoby, które zamierzają zawrzeć małżeństwo tzw. “konkordatowe w ciągu 7 dni otrzymają zaświadczenie niezbędne do załatwiania dalszych formalności.

Zaświadczenie jest ważne w ciągu trzech miesięcy od dnia wystawienia.

Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu.

Do zgłoszenia zgonu zobowiązani są w kolejności:

  • małżonek lub dzieci osoby zmarłej,

  • najbliżsi krewni,

  • osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon,

  • administrator domu, w którym nastąpił zgon.

Do zgłoszenia zgonu niezbędna jest “ statystyczna karta zgonu” wystawiona przez lekarza, dowód osobisty osoby zmarłej.

Osoba zgłaszająca powinna legitymować się również dowodem osobistym.

Zgłoszenia dokonuje się w USC właściwym z e względu na miejsce zgonu.

Ponadto w USC załatwia się takie sprawy, jak:

  • wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą,

  • transkrypcja (umiejscowienie) aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą ,

  • sprostowanie treści aktów stanu cywilnego,

  • uzupełnienie treści aktów stanu cywilnego,

  • wydawanie odpisów skróconych oraz zupełnych aktów stanu cywilnego,

  • wydawanie zaświadczeń o braku aktów bądź ksiąg.

Opłaty skarbowe:

  • odpis skrócony..................................................................................................15,-zł

  • odpis zupełny....................................................................................................25,-zł

  • decyzja..............................................................................................................30,-zł

  • decyzja o transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego..............................40,-zł

  • załącznik...............................................................................................................0,50,-zł

  • zaświadczenie .....................................................................................................19,-zł

  • podanie..................................................................................................................5,-zł

  • sporządzenie aktu małżeństwa............................................................................75,-zł

  • zaświadczenie o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia

małżeństwa za granicą........................................................................................ 30,-zł

  • zaświadczenie o braku ksiąg...............................................................................38,-zł

Nie podlegają opłacie skarbowej podania oraz czynności urzędowe (wydanie odpisów) w sprawach o alimenty, przysposobienie, do szkół, zakładów pracy oraz ubezpieczeń społecznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

««« powrót
IAP Portal -. (C)opyright by Interaktywna Polska, Polityka prywatności