Rejestr zmian

Treść archiwalna z dnia: 2005-06-10 15:09:30
Sprawy budowlane
 

Informacje ogólne


Gł. specjalista  ds. architektury i zagosp. przestrzennego– mgr inż. arch. Piotr Golus
Urząd Gminy Czernica

Ul. Kolejowa 3
55-003 Czernica
tel. (071) 318-01-23( 4), wew. 24

fax. (071) 318-01-77
e-mail:
czernica@dolnyslask.pl

I piętro, pok. 24
Godziny przyjęć - poniedziałek i czwartek w godz. 900 – 1545

- wtorek i piątek w godz. 745 - 1400

- środa w godz. 1100 - 1700


Informacje udziela się bezpośrednio lub telefonicznie na temat:

  • Sposobu załatwiania spraw wynikających z działalności Urzędu w zakresie budownictwa, zgodnie z obowiązującymi ustawami i miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.

  • Dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia sprawy.

  • Kompletności składanych wniosków

  • Spraw aktualnie rozpatrywanych przez Urząd oraz terminu ich zakończenia.

  • Podania i wnioski w sprawach budowlanych przyjmuje sekretariat Urzędu Gminy w godzinach zgodnych z godzinami pracy Urzędu
    - przyjmowanie wniosków - pok. 22, I piętro
    - wydawanie dokumentów - pok. 24, I piętro

UWAGI:

  1. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna (art. 32 i 33 Kodeksu Postępowania Administracyjnego), wobec czego do wniosku składanego przez pełnomocnika należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa z opłatą skarbową w wysokości 15 zł.

  2. Zgodnie z ustawą Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. nr 62 poz. 627) informacja o wpłynięciu wniosku oraz o wydanej decyzji dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, podawana jest do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie jej na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz na stronie internetowej Urzędu

  3. Terminy załatwiania spraw:

  • Wniosek złożony z kompletem dokumentów załatwiony jest w terminie określonym w art. 35 § 3 Kpa nie później niż w ciągu 1 miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy.

  • Wnioskodawca w przypadku braków formalnych zostaje wezwany zgodnie z art. 65 § 2 Kpa do ich usunięcia w terminie 7 dni (licząc od dnia doręczenia wezwania). Nie usunięcie braków ww. terminie pozostawia wniosek bez rozpatrzenia. .

  1. Przy przyjmowaniu wniosków i wydawaniu dokumentów pobierane są opłaty skarbowe i administracyjne.


OPŁATY SKARBOWE
określa ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – Dz. U. z 2000 r. nr 86 poz.960.

Opłata skarbowa dokonywana jest znakami opłaty skarbowej o odpowiedniej wartości  Jeżeli wartość należnej opłaty skarbowej przekracza 100 zł, dokonuje się jej zapłaty gotówką lub bezgotówkowo. Podanie podlega opłacie skarbowej w wysokości – 5 zł, a każdy załącznik od podania - 0,50 zł; Czynności urzędowe, zezwolenia, zaświadczenia podlegają opłacie skarbowej, której stawki zostały podane przy opisie rodzaju sprawy.  

Znaki opłaty skarbowej można nabyć:

  • w pokoju nr 4, parter


Wpłaty opłaty skarbowej można dokonać:

  • w kasie filii Banku Spółdzielczego Oława na parterze Urzędu w godz. 815–1430

  • na konto:
    Urząd Gminy, Czernica, ul. Kolejowa 3,
    BS Oława /O Jelcz-Laskowice nr 3195850007 0020 0200 2088 0001,


Nie podlegają opłacie skarbowej

  • podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego.

Zwalnia się od opłaty skarbowej: jednostki budżetowe

Szczegółowe informacje o opłatach skarbowych znajdują się przy opisie rodzaju spraw związanych z budownictwem, załatwianych w Urzędzie.


OPŁATY ADMINISTRACYJNE
określa uchwała nr II/9/97 RADY GMINY CZERNICA z dnia 25. kwietnia 1997 roku.


Opłaty administracyjne  pobierane są za:

  • wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – stawkę określa uchwała nr XIII/172/2004 

  • poświadczone kopie dokumentów – 3,00 zł od każdej strony.

  • Wpłaty opłaty w kasie filii Banku Spółdzielczego Oława na parterze Urzędu w godz. 800 –1430

  • na konto:
    Urząd Gminy, Czernica, ul. Kolejowa 3,
    BS Oława /O Jelcz-Laskowice nr 95851020-2088-36010-00

Opłaty za udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie określa rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 lutego 2001r. (Dz. U. Nr 16, poz. 183) administracyjnej można dokonać:





Informacja Budowlanaco jak można załatwić w sprawach związanych z budownictwem i zagospodarowaniem przestrzennym

Ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla planowanej inwestycji

Wniosek (skierowany do Wójta Gminy Czernica ) o ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, opracowany zgodnie z - art. 41 ww. ustawy, powinien zawierać:

  1. Granicę terenu (zainwestowania) objętego wnioskiem, przedstawioną na kopii mapy zasadniczej lub w przypadku jej braku na kopii mapy ewidencyjnej, obejmujące teren, którego wniosek dotyczy i najbliższe otoczenie tego terenu,

  2. Funkcję i sposób zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu,zarówno w formie pisemnej jak i graficznej – w formie szkicu na mapowym załączniku graficznym

  3. Zapotrzebowanie na wodę, energię i sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków oraz innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w szczególnych przypadkach sposobu unieszkodliwiania odpadów,

  4. Charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji i danych charakteryzujących jej wpływ na środowisko lub jego wykorzystanie,

  5. Raport oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć wymagających w/w opracowania zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 września 2002 r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko ( Dz. U. 179, poz. 1490 ) w oparciu o art. 52 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z dn. 20 czerwca 2001 r. Nr 62, poz. 627),

  6. Dla przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzania raportu może być ustalony , należy załączyć informację o planowanym przedsięwzięciu, zakres której określa art. 49 ustęp 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z dn. 20 czerwca 2001 r. Nr 62, poz. 627) .

UWAGA:

Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.

Tryb odwoławczy:

Stronom przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wójta Gminy Czernica, który wydał decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia
.

Opłaty skarbowe:

  • za wniosek 5 zł

  • za każdy załącznik do wniosku po 0,50 zł

  • za wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla następujących obiektów budowlanych:

  1. budynków wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przeznaczonych na działalność związaną z produkcją, handlem, administracją, rzemiosłem, wystawiennictwem, kultem religijnym - 190 zł

  2. budowli, o których mowa w przepisach prawa budowlanego, z wyłączeniem lokalnych inwestycji dla realizacji celów publicznych - 228 zł

  3. zespołu garaży - 152 zł

  4. budynków gospodarczych i garaży - 38 zł

  5. ponadlokalnych inwestycji liniowych - 190 zł

Ustalenie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla planowanej inwestycji –następuje w oparciu o ustawę z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80, poz.717 ).

Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określający przeznaczenie terenu.

Wniosek (skierowany do Urzędu Gminy Czernica )o wydanie wypisu i wyrysu powinien zawierać:

  1. Dokładny adres nieruchomości i oznaczenie geodezyjne działki, której przeznaczenie chcemy poznać.

Opłaty skarbowe:

  • za wniosek 5 zł

  • za każdy załącznik 0,50 zł

Opłaty administracyjne:

  • za wypis i wyrys (stawkę określa Uchwała Nr XIII/172/2004)

Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określający przeznaczenie terenu wydaje się w oparciu o ustawę z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80, poz.717 ).

Wnioskowanie o dokonanie zmian w obowiązujących planach miejscowych

Wniosek, składany w Urzędzie Gminy powinien zawierać:

  1. Adres, oznaczenie geodezyjne terenu,

  2. Szczegółowe określenie proponowanego przeznaczenia terenu,

  3. Uzasadnienie

  4. Dane wnioskodawcy

Wnioski są rejestrowane i przekazywane do Biura Rady Gminy Czernica

Opłaty skarbowe:

  • za wniosek 5 zł

  • za każdy załącznik po 0,50 zł

Wnioskowanie o dokonanie zmian w obowiązujących planach miejscowych przyjmowane są w oparciu o ustawę z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80, poz.717 ).

Opinia o zgodności proponowanego podziału nieruchomości z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego

Wniosek właściciela lub pełnomocnika o opinię , skierowany do Wójta Gminy Czernica, winien zawierać :

  1. Wstępny projekt podziału nieruchomości, wykonany na mapie do celów opiniodawczych z zasobów Powiatowego Zakładu Katastralnego,

  2. Odpis z księgi wieczystej lub, w przypadku ich braku, inne dokumenty potwierdzające prawo do nieruchomości,

  3. Wypis i wyrys z katastru nieruchomości,

  4. Koncepcję zagospodarowania nieruchomości, w przypadku konieczności wydzielenia działek pod drogi publiczne lub pod dojazd do nich oraz podziału nieruchomości zabudowanej

  5. Przewidywany sposób przeznaczenia działek powstałych z projektowanego podziału,

  6. Opis i położenie nieruchomości,

  7. Granice i oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi,

  8. Oznaczenia nieruchomości sąsiednich ,

  9. Granice i oznaczenia proponowanych do wydzielenia działek,

10.Linię ścian oddzieleń przeciwpożarowych na całej wysokości budynku, jeżeli

przedmiotem podziału jest nieruchomość zabudowana, a proponowany jej

podział powodowałby także podział tego budynku.

Tryb odwoławczy:

Stronom przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wójta Gminy Czernica, który wydał postanowienie o zgodności proponowanego podziału, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Opinia o zgodności proponowanego podziału z obowiązującym planem miejscowym zagospodarowania terenu wydawana jest w oparciu o ustawę z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz. U. Nr 80, poz.717 ).oraz ustawę o gospodarce nieruchomościami z dn. 21 sierpnia 1997 r. (jednolity tekst Dz. U. z 2000 roku nr 46, poz. 5430) i rozporządzenie z dnia 24 marca 1998 r. Rady Ministrów w sprawie wykonania przepisów dotyczących scalania i podziału nieruchomości (Dz. U. nr 44, poz. 262), rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 17 lutego 1998 r. (Dz. U. nr 25, poz. 130)

Udostępnianie informacji na temat przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko

Udostępnianie w/w informacji następuje w oparciu o ustawę Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. nr 62 poz. 627.

Wykaz informacji obejmuje dane dotyczące wniosku oraz wydanej decyzji dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Informacje te podawane są do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ich na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz na stronie internetowej Urzędu. Informacje zawarte w wykazie udzielane są natychmiast.

Każdy zainteresowany ma prawo wystąpić z wnioskiem o umożliwienie wglądu w dokumentację załączoną do wniosku i w oparciu o którą wydana została decyzja. Udostępnianie dokumentacji odbywa się na podstawie pisemnego wniosku w terminie 14 dni od daty jego złożenia.

Opłaty skarbowe:

  • za wniosek 5 zł

  • za każdy załącznik do wniosku po 0,50 zł

  • za wydanie kopii dokumentów 3 zł/za stronę A-4



PORADY BUDOWLANE


Chcielibyśmy przy okazji podać kilka wskazówek, które pomogą w realizacji zamierzeń budowlanych.

  1. Warto sprawdzić w urzędzie Gminy przeznaczenie nabywanej lub posiadanej działki w miejscowym lub ogólnym planie zagospodarowania przestrzennego, co pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek w przyszłości

  2. Pierwszą decyzją dotyczącą przyszłej budowy jest „ Decyzja o warunkach zabudowy ”, którą wójt gminy wydaje inwestorowi dla konkretnej działki i konkretnego zamierzenia w oparciu o łatwy do wypełnienia w Urzędzie wniosek i załączone kopie mapy zasadniczej do celów opiniodawczych, obejmującej teren w/w działki i jego najbliższą okolicę w skali 1 : 500 lub 1 : 1000. Mapkę taką można uzyskać w Powiatowym Zakładzie Katastralnym we Wrocławiu, przy ul. Piłsudskiego 15/17. Dla inwestycji położonych na obszarach objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego uchwalonymi od 1995 roku wystarczy wypis i wyrys z takiego planu.

  3. Podczas oczekiwania na w/w decyzję można wynająć geodetę, który zaktualizuje mapę terenu działki do celów projektowych oraz wystąpić do Urzędu Gminy o warunki przyłączenia do gminnego wodociągu ewentualnie kanalizacji. Warto jednocześnie zwrócić się do zakładu Energetycznego Wrocław S.A. – Rejon Energetyczny Oleśnica, ul. Energetyczna 1 o warunki przyłączenia do sieci energetycznej.

  4. Najwyższy wtedy czas wynająć uprawnionego projektanta, który w oparciu o uzyskane, wymienione wyżej dokumenty opracuje projekt zagospodarowania terenu i projekt domu lub zaadaptuje do tych celów projekt powtarzalny. Komplet złożony z projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i opiniami nazywamy projektem budowlanym.

Projekt budowlany swą zawartością i sposobem wykonania winien czynić

zadość Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca

2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego

(Dz. U. z dnia 10 lipca 2003 r.) i wypada tu przypomnieć, że powinien zawierać m.in. opinię ( oświadczenie projektanta ) na temat warunków geotechnicznych posadowienia budynku, wcześniej uzyskane warunki przyłączenia mediów, zgodę zarządcy drogi na włączenie się do ruchu oraz zaświadczenie ze Starostwa Powiatowego w sprawie wyłączenia gruntów z produkcji rolnej.

  1. Po dołączeniu do 4 egz. projektu budowlanego, kopii dokumentu potwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane ( np. aktualnego wypisu z ewidencji gruntów ) oraz wniosku ( również prostego do wypełnienia na miejscu w Urzędzie ) można wystąpić do Starosty Powiatu Wrocławskiego o decyzję o pozwoleniu na budowę.

  2. Warto zaznaczyć, że zarówno na decyzję wymienioną w punkcie 2. jak i w punkcie 6.czas oczekiwania wynosi do 1 ( 2 ) miesiąca ( -cy). Obie wydane decyzje uprawamacniają się przez 14 dni o daty ich doręczenia wszystkim wymienionym na nich stronom. Warto te terminy uwzględnić w swoich planach.

  3. Na podstawie prawomocnej decyzji o pozwoleniu na budowę można zarejestrować w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dziennik budowy, zgłaszając pisemnie jej rozpoczęcie i osobę kierownika, który składa pisemne oświadczenie o podjęciu się na niej obowiązków, na co najmniej siedem dni przed planowanym terminem.

  4. Należy pamiętać, że pierwszego wpisu ( poza stronami informacyjnymi ) dokonuje geodeta wytyczający obiekt w terenie.


««« powrót
IAP Portal -. (C)opyright by Interaktywna Polska, Polityka prywatności