| Treść archiwalna z dnia: 2010-05-26 15:58:55 | |||
| Strona / URZĄD GMINY / STANOWISKA PRACY URZĘDU GMINY CZERNICA / Ewidencja ludności | |||
|
WYDZIAŁ SPRAW OBYWATELSKICH Kierownik USC - Inspektor ds. obywatelskich – Karolina Klimowicz - Inspektor ds. obywatelskich – Wiesława Nataluk Parter, pok. nr 6 Tel. (071) 3180177, (071) 3180123 wew. 28,
EWIDENCJA LUDNOŚCI Ewidencja ludności zajmuje się rejestracją danych dotyczących miejsca pobytu osób, danych dotyczących urodzeń, zmianach stanu cywilnego, obywatelstwa, imion i nazwisk oraz zgonach. Osoba posiadająca obywatelstwo polskie i przebywająca stale na terytorium RP jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego. Osoba, która przebywa w określonej miejscowości pod tym samym adresem dłużej niż trzy doby, jest obowiązana zameldować się na pobyt stały lub czasowy najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące, jest obowiązana wymeldować się w biurze ewidencji ludności, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca oraz podać nowe miejsce i adres pobytu. Osoba, która wyjeżdża za granicę na dłuższy okres niż trzy miesiące jest obowiązana zgłosić swój wyjazd oraz powrót. Zgłoszenia wyjazdu dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, a zgłoszenia powrotu – najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia powrotu. Jeżeli okres pobytu czasowego trwający od trzech miesięcy odpowiada okresowi zgłoszonemu przy zameldowaniu, osoba opuszczająca miejsce tego pobytu jest zwolniona od obowiązku wymeldowania się. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu czasowego trwającego do 3 miesięcy przed upływem czasu zgłoszonego przy zameldowaniu, jest obowiązana wymeldować się najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Cudzoziemiec przebywający poza zakładem hotelarskim, zakładem udzielającym pomieszczenia w związku z pracą, nauką, leczeniem się lub wypoczynkiem jest obowiązany zameldować się na pobyt czasowy przed upływem 48 godzin od chwili przybycia do określonej miejscowości i nie później niż przed upływem 48 godzin od chwili przekroczenia granicy Rzeczpospolitej Polskiej. Jeżeli koniec terminu do dokonania obowiązku meldunkowego przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni. Cudzoziemiec dokonujący zameldowania się na pobyt stały, zgłasza wymagane dane do zameldowania oraz przedstawia decyzje wojewody lub ministra spraw wewnętrznych i administracji zezwalającą na ”pobyt stały w RP” lub ”osiedlenie w RP”. Zgłoszenia meldunkowego dokonuje się w formularzach:
Przy dopełnianiu obowiązku meldunkowego należy przedstawić:
W biurze meldunkowym można uzyskać informacje o numerze ewidencyjnym. Osobom niepełnoletnim, nie posiadającym dokumentu tożsamości numer ewidencyjny (PESEL) wpisuje się na odpis skrócony aktu urodzenia. Wypełniając “Wniosek o udostępnienie danych ze zbioru danych osobowych” można uzyskać w biurze meldunkowym informację adresową. Aby uzyskać informację adresową, wnioskodawca musi wskazać podstawę prawna upoważniającą do pozyskania informacji o adresie osoby, albo wiarygodnie uzasadnić potrzebę posiadania tej informacji. W biurze meldunkowym można otrzymać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy. Aby otrzymać decyzję administracyjną o wymeldowaniu należy złożyć następujące dokumenty:
Termin załatwienia sprawy – zgodnie z terminami przewidzianymi w Kodeksie Postępowania Administracyjnego. OPŁATY SKARBOWE Opłaty skarbowe określa ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej – Dz.U. z 2006 roku nr 225 poz. 1635 Opłata dokonywana jest w formie gotówkowej lub bezgotówkowej na Konto Urzędu Gminy w Czernicy
DOWODY OSOBISTE Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana posiadać dowód osobisty:
Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania. Dowód wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 65 rok życia jest ważny na czas nieoznaczony. Tryb postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych:
Odpisy aktów stanu cywilnego do dowodu osobistego są wydawane bezpłatnie. Kserokopie nie są dokumentami.
Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego. Z opłaty za dowód osobisty zwolnieni są:
URZĄD STANU CYWILNEGO Sprawy związane z rejestracją stanu cywilnego (zgłoszenie urodzenia, małżeństwa lub zgonu) załatwiane są w pokoju nr 6 (parter). Do sporządzenia aktu urodzenia dziecka (urodzonego na terenie naszej gminy) zobowiązani są w pierwszej kolejności jego rodzice. Przy zgłoszeniu urodzenia niezbędne są następujące dokumenty:
a jeżeli zgłoszenia dokonuje samotna matka, to:
Sporządzenia aktu urodzenia dziecka dokonuje się w USC właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka. USC w miejscu zamieszkania rodziców może jedynie pośredniczyć. W przypadku uznania dziecka niezbędna jest zgoda matki. Małżeństwo mogą zawrzeć osoby, które ukończyły 18 lat. W szczególnych przypadkach sąd może wyrazić zgodę na wcześniejsze zawarcie małżeństwa kobiecie, która ukończyła 16 lat. Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo w USC zobowiązane są przedstawić:
Małżeństwo nie może być zawarte wcześniej, niż przed upływem miesiąca kalendarzowego od dnia dokonania zgłoszenia (chyba, że istnieją ważne przyczyny). Osoby, które zamierzają zawrzeć małżeństwo tzw. “konkordatowe w ciągu 7 dni otrzymają zaświadczenie niezbędne do załatwiania dalszych formalności. Zaświadczenie jest ważne w ciągu trzech miesięcy od dnia wystawienia. Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Do zgłoszenia zgonu zobowiązani są w kolejności:
Do zgłoszenia zgonu niezbędna jest “ statystyczna karta zgonu” wystawiona przez lekarza, dowód osobisty osoby zmarłej. Osoba zgłaszająca powinna legitymować się również dowodem osobistym. Zgłoszenia dokonuje się w USC właściwym z e względu na miejsce zgonu. Ponadto w USC załatwia się takie sprawy, jak:
Opłaty skarbowe:
Nie podlegają opłacie skarbowej podania oraz czynności urzędowe (wydanie odpisów) w sprawach o alimenty, przysposobienie, do szkół, zakładów pracy oraz ubezpieczeń społecznych.
|
|||
| ««« powrót | |||