|
ZARZĄDZENIE NR 94/2003
WÓJTA GMINY CZERNICA
z dnia 17 grudnia 2003 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Czernica
Na podstawie art.33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z późniejszymi zmianami), zarządzam co następuje:
§ 1
Wypełniając obowiązki kierownika urzędu, nadaję Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Czernica stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Ustalam strukturę organizacyjną urzędu, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Załącznik nr 1do Zarządzenia Nr 94/2003 Wójta Gminy Czernica z dnia 17 grudnia 2003 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY CZERNICA
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy CZERNICA, zwany dalej regulaminem, określa:
-
Strukturę organizacyjną urzędu.
-
Zasady funkcjonowania urzędu.
-
Zadania i kompetencje wójta, zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika.
-
Zadania wspólne wewnętrznych komórek urzędu.
-
Zadania szczegółowe poszczególnych stanowisk pracy.
-
Planowanie pracy i kontrola wewnętrzną w urzędzie.
-
Ochronę informacji niejawnych
-
Organizacja przyjmowania skarg i wniosków.
-
Zasady ogólne podpisywania dokumentów i korespondencji urzędu
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
-
gminie - należy przez to rozumieć Gminę Czernica,
-
radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Czernica,
-
wójcie, zastępcy wójta, sekretarzu i skarbniku - należy przez to rozumieć Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy Czernica,
-
urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Czernica.
§ 3
-
Urząd jest jednostką organizacyjną gminą, powołaną do wykonywania zadań publicznych o znaczeniu lokalnym.
-
W zakres zadań, o których mowa w ust. 1 wchodzą:
-
zadania własne gminy wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
-
zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
-
zadania z zakresu administracji rządowej i samorządowej ponadgminne, powierzone w drodze porozumień,
-
inne zadania nałożone na gminę ustawami.
-
Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
-
Wielkość zatrudnienia w urzędzie ustala wójt.
-
Siedziba urzędu znajduje się w Czernicy, w powiecie wrocławskim, przy ulicy Kolejowej 3.
-
Urząd jest czynny w dniach roboczych:
-
w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki: w godzinach od 7.45 do 15.45
-
w środę: w godzinach od 9.00 do 17.00.
-
Urząd funkcjonuje zgodnie z zasadami zawartymi w:
-
przepisach o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych,
-
przepisach prawa pracy,
-
regulaminie pracy, instrukcji obiegu dokumentów i innych aktach wewnętrznych wprowadzanych zarządzeniami wójta,
-
kodeksie postępowania administracyjnego,
-
instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych,
-
niniejszym regulaminie,
-
innych przepisach szczególnych, jeśli tak stanowią.
§ 4
-
Do zadań urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy, w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
-
W szczególności do zadań urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowanie innych czynności prawnych przez organy gminy
Rozdział II
Struktura organizacyjna urzędu
§ 5
-
W skład urzędu wchodzą następujące stanowiska:
- architektury i zagospodarowania przestrzennego - ewidencji działalności gospodarczej, profilaktyki uzależnień i kadr - geodezji - gospodarki wodnej i ochrony środowiska - informatyki - księgowości budżetowej - leśnictwa - obywatelskich - organizacyjno - kancelaryjnych - płac jednostek oświatowych - prawnych - podatków i opłat - rady gminy - rolnictwa - zamówień publicznych i gospodarowania mieniem komunalnym - zarządzania kryzysowego, spraw wojskowych i współpracy ze stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi
-
kierowca autobusu
-
woźna - sprzątaczka
-
wójt jest kierownikiem urzędu i z tego tytułu wykonuje on za urząd jako pracodawcę, czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
-
podział zadań na poszczególne stanowiska pracy określają zakresy czynności, pracowników urzędu, które przygotowuje sekretarz, a zatwierdza wójt.
Rozdział III
Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 6
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
-
praworządności,
-
służebności wobec społeczności lokalnej,
-
racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
-
jednoosobowego kierownictwa,
-
planowania pracy, kontroli wewnętrznej,
-
podziału zadań między kierownictwo i poszczególne komórki wewnętrzne,
-
wzajemnego współdziałania.
§ 7
Pracownicy urzędu w wykonywaniu zadań i swoich obowiązków są zobowiązani służyć gminie i Państwu.
§ 8
Do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
-
działanie na podstawie prawa i szczegółowe jego przestrzeganie,
-
wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
-
zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
-
udzielanie wszelkich informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy,
-
informowanie zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy ,
-
powiadamianie, w przypadku przedłużania terminu rozstrzygnięcia sprawy, o przyczynach zaistnienia takiej okoliczności,
-
informowanie o przysługujących środkach prawnych.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje wójta, zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika
§ 9
-
Urzędem kieruje wójt przy pomocy zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika.
-
W czasie nieobecności wójta obowiązki kierownika urzędu pełni zastępca wójta, a w przypadku nieobecności także zastępcy - sekretarz, na podstawie oddzielnego upoważnienia wójta.
-
Szczegółowy zakres zadań zastępcy wójta ustala wójt.
-
Wójt może upoważnić zastępcę wójta i innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
-
Do wyłącznych kompetencji wójta należy:
-
reprezentowanie urzędu na zewnątrz i negocjowanie w sprawach dotyczących gminy,
-
wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
-
wydawanie zarządzeń,
-
udzielanie pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji,
-
przygotowywanie projektów uchwał oraz określanie sposobu ich wykonania,
-
gospodarowanie mieniem komunalnym,
-
opracowywanie projektu budżetu gminy,
-
opracowywanie planu ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
-
przyjmowanie ustnego oświadczenia woli spadkodawców,
§ 10
1. Do zakresu zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:
-
podejmowanie czynności kierownika urzędu pod nieobecność wójta, spowodowaną urlopem, chorobą lub innymi przyczynami,
-
nadzorowanie placówek oświatowych i koordynacja pracy tych placówek,
-
współdziałanie z dyrektorami szkół i przedszkola w zakresie:
-
opracowania rocznych planów rozwoju oświaty, sieci i placówek, wyposażenia szkół i przedszkola,
-
zagospodarowania, utrzymania i remontu obiektów szkolnych i przedszkola,
-
wnioskowanie o wprowadzenie zmian w organizacji sieci szkół,
-
podejmowanie czynności na rzecz zapewnienia wyposażenia materialno - technicznego dla szkół i przedszkola,
-
nadzorowanie placówek szkolnych w zakresie dożywiania i dowożenia dzieci do szkół oraz organizowanie wypoczynku,
-
proponowanie nagród wójta dla dyrektorów placówek oswiatowych,
-
przygotowywanie postępowania w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela,
-
współpracowanie z:
-
Dolnośląskim Kuratorium Oświaty,
-
poradniami psychologiczno - pedagogicznymi działającymi na terenie gminy i powiatu wrocławskiego,
-
organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz oświaty,
-
nadzorowanie prawidłowej realizacji ustaw: Karta Nauczyciela i o Systemie Oświaty na terenie gminy,
-
koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem, realizowaniem i wykonaniem budżetów placówek oświatowych z terenu gminy,
-
pełnienie funkcji pełnomocnika wójta ds. ochrony informacji niejawnych.
§ 11
-
Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowaniu urzędu,
-
Do zakresu zadań i kompetencji sekretarza należy:
-
opracowywanie projektu regulaminu oraz uaktualnianie go w miarę potrzeb,
-
opracowywanie, w porozumieniu z wójtem, zakresów czynności na poszczególne stanowiska pracy i ich aktualizacja,
-
organizowanie pracy urzędu, inicjowanie usprawnień oraz upowszechnianie nowoczesnych metod pracy oraz koordynacja pracy poszczególnych stanowisk,
-
prowadzenie kontroli wewnętrznej urzędu,
-
dbanie o wygląd budynku urzędu i jego otoczenia,
-
prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz książki kontroli,
-
przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawców,
-
współpraca z radą i sołectwami. Jest odpowiedzialny za właściwe przygotowanie materiałów na sesje rady,
-
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami,
-
opiniowanie spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem stosunku
pracy z pracownikami urzędu, udzielaniu urlopów, zwolnień, awansowaniem,
-
określanie szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywania pasów
drogowych na cele niekomunikacyjne,
-
przygotowywanie projektów planów remontów i budowy dróg gminnych,
-
wydawanie zgody na pochowanie zwłok na cmentarzu parafialnym w Czernicy,
-
nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej w urzędzie,
-
inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników,
-
nadzorowanie przestrzegania zasad rzetelnego i terminowego załatwiania spraw,
-
dokumentowanie narad sołtysów.
-
prowadzenie spraw związanych z zimowym utrzymaniem dróg gminnych.
§ 12
-
Skarbnik zapewnia warunki prawidłowego prowadzenia gospodarki finansowej gminy.
-
Kompetencje i zadania skarbnika:
-
opracowywanie projektu budżetu gminy,
-
dokonywanie analizy budżetu i na bieżąco informowanie wójta o jego realizacji,
-
sporządzanie dokumentów finansowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych oraz organizowanie ich obiegu, archiwizacji i kontroli,
-
dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarowanie środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi do dyspozycji gminy,
-
sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
-
czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
-
kontrola gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych gminy,
-
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad stanowiskami związanymi z finansami gminy wydatkami urzędu i jednostek oświatowych.
Rozdział V
Zadania wspólne wewnętrznych komórek urzędu
§ 13
Zadania wspólne dla wszystkich pracowników urzędu:
-
realizacja działalności przypisanej przepisami prawa do właściwości wójta,
-
przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje rady oraz dla potrzeb wójta,
-
obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji rady na zaproszenie ich Przewodniczących,
-
realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządzeń wójta,
-
współdziałanie ze skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu, obrotu oraz ewidencji mienia gminnego,
-
udział w przygotowywaniu planów zadań gospodarczych gminy.
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych i ponoszenie w tym zakresie odpowiedzialności,
-
przygotowywanie i udostępnianie informacji publicznej, na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
-
przygotowywanie i bieżące aktualizowanie danych do Biuletynu Informacji Publicznej,
-
prowadzenie postępowania administracyjnego zgodnie z KPA i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
-
usprawnianie organizacji, metod i form pracy na danym stanowisku,
-
właściwe przechowywanie akt i pieczęci,
-
stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt oraz oznaczanie ich i archiwizowanie , realizacja innych czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
opracowywanie i wdrażanie statystyki gminnej , wg obowiązujących przepisów,
-
terminowe sporządzanie i przekazywanie danych do sprawozdawczości i opracowywanie sprawozdań i analiz,
-
posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowe- go, kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i przepisów gminnych oraz ich bieżąca aktualizacja i ścisłe przestrzeganie,
-
sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu,
-
zapewnienie właściwej i terminowej realizacji powierzonych zadań,
-
przestrzeganie zasad organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w urzędzie,
-
przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
-
przestrzeganie zasad określonych w instrukcji kancelaryjnej gmin i związków międzygminnych oraz instrukcji obiegu dokumentów księgowych.
Rozdział VI
Zadania szczegółowe na poszczególnych stanowiskach pracy.
§ 14
Kompetencje i zadania zastępcy skarbnika gminy:
-
prowadzenie rachunkowości szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gminy,
-
prowadzenie księgowości i rozliczeń funduszu świadczeń socjalnych jednostek oświatowych,
-
prawidłowa i terminowa realizacja rozliczeń,
-
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
-
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
-
należyte przechowywanie dokumentów księgowych i przygotowywanie ich do archiwizacji,
-
organizowanie, sporządzanie, przyjmowanie obiegu dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych,
-
terminowe sporządzanie i przekazywanie jednostkowej sprawozdawczości budżetowej,
-
terminowe i rzetelne sporządzanie informacji finansowych i ekonomicznych,
-
opracowywanie projektów budżetów oraz dokonywanie analiz ekonomiczno - finansowych i płac,
-
dokonywanie analiz sprawozdawczości finansowej i ekonomicznej,
-
nadzór nad prawidłowym planowaniem i realizacją dochodów i wydatków w zakresie oświaty,
-
zastępowanie skarbnika.
§ 15
Do zadań zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego należy:
1. Prowadzenie spraw wynikających z ustaw:
-
prawo o aktach stanu cywilnego (akty urodzeń, małżeństw, zgonów),śluby konkordatowe (zaświadczenia o zdolności do małżeństwa), rejestracja ślubów. Prowadzenie ksiąg USC,
-
o obywatelstwie polskim,
-
o ewidencji ludności (zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy obywateli polskich i cudzoziemców), prowadzenie ewidencji mieszkańców i kart osobowych mieszkańców,
-
o dowodach osobistych (przyjmowanie wniosków, przesyłanie do wykonania i wydawanie dowodów osobistych).
§ 16
Do zadań stanowiska ds. architektury i zagospodarowania przestrzennego należy:
-
realizowanie zadań wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
-
wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
-
prowadzenie rejestrów wydanych decyzji,
-
wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
prowadzenie rejestrów uchwalonych planów zagospodarowania przestrzennego,
-
udział w pracach gminnej komisji urbanistyczno - architektonicznej,
-
wydawanie postanowień uzgadniających projekty podziału nieruchomości pod względem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
-
opracowywanie projektów uchwał organów gminy, związanych z gospodarką przestrzenną,
-
realizowanie zadań wynikających z prawa budowlanego, w zakresie zadań gminy związanych z utrzymaniem budynków komunalnych,
-
realizacja zadań wynikających z prawa ochrony środowiska - w zakresie obowiązków nałożonych na wójta, przy współpracy ze stanowiskiem ds. gospodarki wodnej i ochrony środowiska,
-
koordynacja i nadzór nad inwestycjami i remontami gminy,
-
wydawanie zaświadczeń i udzielanie informacji związanych z posiadaną, przez urząd, dokumentacją z zakresu zagospodarowania przestrzennego.
§ 17
Do zadań stanowiska ds. ewidencji działalności gospodarczej, profilaktyki uzależnień i kadr należy:
-
prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu,
-
prowadzenie spraw osobowych kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
wykonywanie zadań w zakresie ewidencjonowania działalności gospodarczej,
-
wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
-
profilaktyka i rozwiązywanie problemów uzależnień,
-
nadzór nad pracą klubów środowiskowych "KUŹNIA",
-
prowadzenie spraw socjalnych i bhp pracowników urzędu.
§ 18
Do zadań stanowiska ds. geodezji należy :
-
realizowanie spraw wynikających z ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne:
-
wydawanie decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruchomości,
-
realizacja zadań związanych z rozgraniczaniem nieruchomości gminnych, w tym wskazywanie granic działek nabywcom gruntów gminnych,
-
przygotowywanie projektów uchwał ustalających nazwy ulic,
-
prowadzeniem spraw numeracji porządkowej nieruchomości,
-
wydawanie zaświadczeń i udzielanie informacji związanych z posiadaną, przez urząd, dokumentacją z zakresu geodezji, nazw ulic i numeracji porządkowej nieruchomości,
-
realizowanie spraw wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych:
-
sporządzanie wniosków w sprawie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów (do Wojewody Dolnośląskiego i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi),
§ 19
Do zadań stanowiska ds. gospodarki wodnej i ochrony środowiska należy:
-
prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej na terenie gminy:
-
przygotowywanie i prowadzenie inwestycji z tego zakresu (wodociągowanie, kanalizacja sanitarna i kanalizacja burzowa),
-
przygotowywanie materiałów do uzyskania środków pomocowych na inwestycje wymienione wyżej,
-
realizacja zadań z zakresu melioracji, w tym współpraca ze spółkami wodnymi
-
prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed powodzią,
-
realizacja żądań wynikających z prawa ochrony środowiska i prawa wodnego,
-
przygotowywanie inwestycji związanych z rekultywacją gruntów, sporządzanie stosownych wniosków o pozyskanie środków zewnętrznych na te cele,
-
wydawanie warunków włączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zaświadczeń i udzielanie informacji związanych z posiadaną, przez urząd, dokumentacją z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodociągowej i kanalizacyjnej,
-
opracowywanie wniosków w zakresie pozyskiwania dotacji na realizację inwestycji w zakresie wodociągowania, kanalizacji i dróg dojazdowych do pól.
§ 20
Do zadań stanowiska ds. informatyki należy:
-
zapewnienie sprawnego funkcjonowania sprzętu informatycznego urzędu,
-
zapewnienie licencjonowanego oprogramowania, niezbędnego do korzystania ze sprzętu komputerowego przez pracowników urzędu,
-
obsługa techniczna Biuletynu Informacji Publicznej i oficjalnej strony gminy.
współpraca w tym zakresie z pozostałymi pracownikami urzędu,
-
prowadzenie, dla pracowników urzędu, szkoleń obsługi i korzystania ze sprzętu komputerowego,
§ 21
Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej nr 1 należy:
-
prowadzenie obsługi finansowo - księgowej urzędu,
-
prowadzenie księgowości budżetowej, a w szczególności:
-
księgowanie wydatków budżetowych w księdze głównej, wg obowiązującego planu kont,
-
prowadzenie kart wydatków wg obowiązujących podziałek klasyfikacji budżetowej,
-
prowadzenie analitycznych kart rozliczeń z budżetami, pracownikami i pozostałych,
-
sporządzanie miesięcznych zestawień wydatków budżetowych i analiza poziomu wydatków urzędu gminy,
-
prowadzenie analityki do wydatków oraz uzgadnianie sald,
-
prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia dla gminy,
-
rozliczanie wyników inwentaryzacji,
-
sporządzanie obrotów i sald miesięcznych,
§ 22
Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej nr 2 należy:
-
prowadzenie obsługi finansowo - księgowej urzędu,
-
prowadzenie księgowości budżetowej, a w szczególności:
-
dekretacja wydatków budżetowych w księdze głównej, wg obowiązującego planu kont,
-
dekretacja wydatków wg obowiązujących podziałek klasyfikacji budżetowej,
-
dekretacja rozliczeń z budżetami, pracownikami i pozostałych,
-
prowadzenie analityki do wydatków oraz uzgadnianie sald,
-
kontrola rachunkowa faktur i rachunków stanowiących podstawy do wypłaty,
-
przygotowywanie przelewów, not księgowych, czeków i innych dokumentów do wypłaty
§ 23
Do zadań stanowiska ds. leśnictwa należy:
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów, pobieranie opłat z tym związanych oraz pobieranie kar za usuwanie bez zezwolenia drzew i krzewów,
-
przedstawianie propozycji gatunków drzew najlepszych do planowych nasadzeń na terenie gminy,
-
prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska w zakresie ochrony drzewostanu,
-
przygotowywanie propozycji i nadzór nad odtworzeniem parków wiejskich (dawnych podworskich) na terenie gminy,
-
§ 24
Do zadań stanowiska ds. obywatelskich należy:
-
przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego,
-
sprawdzanie i korygowanie błędów osobowych na kartach osobowych mieszkańców,
-
nanoszenie do kart KOM i LBD serii i numerów wydanych dowodów osobistych,
-
wydawanie poświadczeń zameldowania,
-
przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
-
zakładanie i opisywanie kopert dowodowych dla osób, którym po raz pierwszy wydany został dowód osobisty.
§ 25
Do zadań stanowiska ds. organizacyjno - kancelaryjnych należy:
-
obsługa sekretariatu urzędu,
-
prowadzeniem kancelarii urzędu, w tym:
-
prowadzenie rejestrów pism, podań, rachunków wpływających do urzędu,
-
przyjmowanie i wysyłanie poczty, rejestracja pism poleconych,
-
rozdzielanie zadekretowanej korespondencji wewnątrz urzędu,
-
prenumerata gazet i czasopism,
-
obsługa centrali telefonicznej urzędu, kompletowanie Dzienników Ustaw i Monitorów Polskich, zlecanie ich oprawy,
-
nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,
§ 26
Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej nr 3 należy:
-
prowadzenie obsługi finansowo - księgowej funduszy celowych urzędu,
-
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej (księga główna, karty dochodów i wydatków i Funduszy Świadczeń Socjalnych) zakładu budżetowego,
-
prowadzenie ksiąg inwentarzowych i sprawozdawczości kwartalnej dla przedszkola komunalnego,
-
rozliczanie składek ubezpieczeniowych i sporządzanie miesięcznych informacji dla ZUS i pracowników urzędu oraz zgłoszenia ZUS,
-
rozliczanie i wypłata drobnych rachunków w ramach stałej zaliczki,
-
sporządzanie list płac,
-
rozliczanie umów zleceń,
-
sporządzanie deklaracji podatku dochodowego i informacji dla pracowników i zleceniobiorców,
-
obsługa księgowa środka specjalnego,
-
rozliczania z Urzędem Pracy umów w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych.
§ 27
Do zadań stanowiska ds. płac jednostek oświatowych należy:
-
kompletowanie danych do rozliczania płac,
-
sporządzanie list płac,
-
rozliczanie umów zleceń,
-
rozliczanie składek ubezpieczeniowych i sporządzanie miesięcznych informacji dla ZUS i pracowników jednostek oświatowych oraz zgłoszenia ZUS,
-
rejestrowanie i wyrejestrowanie pracowników w ZUS i sporządzanie miesięcznych deklaracji ZUS,
-
kompletowanie dokumentacji o naliczania zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz ich rozliczanie,
-
sporządzanie deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych dla jednostek oświatowych oraz informacji dla pracowników i zleceniobiorców,
-
obsługa księgowa środka specjalnego,
-
rozliczania z Urzędem Pracy umów w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych.
§ 28
Do zadań stanowiska ds. prawnych należy:
-
obsługa prawna organów gminy, urzędu i jednostek organizacyjnych gminy,
-
reprezentowanie organów gminy przed sądami powszechnymi, sądami pracy i administracyjnymi,
-
sprawdzanie pod względem prawnym projektów decyzji administracyjnych, projektów uchwał rady i zarządzeń wójta.
-
sporządzanie opinii prawnych, opiniowanie umów, porozumień i projektów aktów prawa miejscowego.
§ 29
Do zadań stanowiska ds. podatków i opłat nr 1 należy:
-
prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
-
windykacja należności podatkowych,
-
naliczanie prowizji sołtysom,
-
prowadzenie urządzeń księgowo - ewidencyjnych dla zobowiązania pieniężnego,
-
dokonywanie rozliczeń i kontroli rachunkowej sołtysów z inkasa, zobowiązań pieniężnych i innych należności podatkowych,
-
kwartalne podliczanie kontokwitariuszy, uzgadnianie z urządzeniami księgowymi, roczne uzgadnianie i zamykanie kontokwitariuszy,
§ 30
Do zadań stanowiska ds. podatków i opłat nr 2 należy:
-
zakładanie i aktualizowanie kart gospodarstw i ich aktualizacja,
-
prowadzenie rejestru przypisów i odpisów,
-
przygotowywanie opinii do podań o ulgi w podatku,
-
przygotowywanie decyzji w związku z podaniami wnoszonymi przez podatników, a dotyczących:
-
odwołań od wymiaru podatku,
-
umorzeń,
-
zwolnień, ulg i rozkładania na raty,
-
prowadzenie rejestrów podań i odwołań,
-
dokonywanie wymiaru podatku rolnego i od nieruchomości,
-
zbieranie informacji niezbędnych przy wymiarze podatków oraz prowadzenie kontroli prawidłowości zeznań,
-
terminowe sporządzanie i przekazywanie danych do sprawozdawczości budżetowej.
§ 31
Do zadań stanowiska ds. podatków i opłat nr 3 należy:
-
prowadzenie księgowości podatku od nieruchomości,
-
prowadzenie księgowości analitycznej w zakresie:
-
czynszów,
-
wykupu mieszkań komunalnych,
-
należności nieprzypisanych,
-
podatków od środków transportu,
-
wystawianie rachunków i faktur dla osób fizycznych i prawnych za usługi świadczone przez gminę, prowadzenie rejestru sprzedaży VAT, miesięczne podliczanie przychodów ze sprzedaży w celu sporządzenia deklaracji VAT,
-
prowadzenie ewidencji wpłat czynszów za mieszkania komunalne, lokale użytkowe i dzierżawy mienia komunalnego,
-
wypłaty prowizji dla sołtysów oraz wynagrodzeń dla pracowników urzędu,
-
sprzedaż znaków skarbowych,
-
zbieranie informacji niezbędnych przy wymiarze podatków oraz prowadzenie kontroli prawidłowości zeznań podatkowych,
§ 32
Do zadań stanowiska ds. rady gminy należy:
-
prowadzenie spraw z zakresu działania rady, komisji rady i sołectw,
-
prowadzenie ewidencji wniosków i interpelacji, przekazywanie ich do realizacji oraz informowanie wójta w przypadku braku ich realizacji,
-
kompletowanie materiałów na posiedzenia rady gminy i komisji oraz protokołowanie tych posiedzeń,
-
prowadzenie rejestrów zarządzeń wójta,
-
przygotowywanie i koordynowanie spraw związanych z wyborami Prezydenta RP, do Sejmu RP, Senatu RP, organów samorządowych i referendum,
-
prowadzenie ewidencji aktów prawnych podjętych przez radę gminy,
-
przekazywanie uchwał rady właściwym organom i instytucjom (Wojewoda, Urząd Statystyczny)
§ 33
Do zadań stanowiska ds. rolnictwa należy:
-
inicjowanie nowych rozwiązań agrotechnicznych w rolnictwie indywidualnym,
-
opiniowanie wniosków właścicieli gruntów o przyznanie środków na zalesienie gruntów,
-
zwalczanie zaraźliwych chorób zwierzęcych i roślinnych,
-
prowadzenie spraw związanych z nasiennictwem, rekultywacją i wapnowaniem gruntów rolnych,
-
pomoc w przygotowywaniu dokumentów dla potrzeb emerytalno - rentowych rolników i członków ich rodzin,
-
przygotowywanie zaświadczeń potwierdzających wliczanie okresów pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
-
prowadzenie wykazów gospodarstw rolnych na terenie gminy,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustaw:
-
o ochronie zwierząt,
-
o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim,
-
o przeciwdziałaniu narkomanii,
-
o ochronie roślin uprawnych
-
prowadzenie akt osiedleńczych
§ 34
Do zadań stanowiska ds. zamówień publicznych i gospodarowania mieniem komunalnym należy:
-
realizowanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych,
-
przygotowywanie, przy współpracy z innymi niezbędnymi pracownikami urzędu, materiałów przetargowych,
-
przeprowadzanie przetargów i prowadzenie dokumentacji, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych lub innymi przepisami dotyczącego określonego rodzaju przetargu,
-
prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,
-
przygotowywanie nieruchomości gminy do sprzedaży, prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z przetargami na zbycie mienia komunalnego,
-
prowadzenie ewidencji faktur i rachunków, rejestrów umów dla zadań związanych z zamówieniami publicznymi realizowanymi na potrzeby urzędu,
-
gospodarowanie zasobami lokalowymi, ustalanie czynszów i kaucji,
-
naliczanie opłat z tytułu zmiany wartości nieruchomości, powstałej w wyniku uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
§ 35
Do zadań stanowiska ds. zarządzania kryzysowego, spraw wojskowych i współpracy ze stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi należy:
-
prowadzenie spraw wynikających z ustaw o powszechnym obowiązku obrony,
-
powołanie i utrzymanie składu osobowego formacji obrony cywilnej,
-
realizacja zadań obrony cywilnej określonych w odrębnych przepisach,
-
prowadzenie magazynu OC,
-
obsługa gminnego zespołu kryzysowego,
-
prowadzenie archiwum zakładowego urzędu,
-
współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami pożytku publicznego,
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na organizowanie imprez masowych i zbiórek publicznych,
-
koordynowanie prac związanych z bieżącym wprowadzaniem informacji do Biuletynu Informacji Publicznej urzędu.
§ 36
Zadania kierowcy autobusu:
Do zadań kierowcy autobusu należy:
-
dowóz dzieci do szkół, zgodnie z ustalonymi trasami i rozkładami godzinowymi,
-
dowóz dzieci na imprezy pozalekcyjne, jeżeli nie koliduje to z obowiązkami opisanymi wyżej.
§ 37
Zadania woźnej - sprzątaczki:
-
zapewnienie czystości i porządku w budynku administracyjnym urzędu i wokół niego.
Rozdział VII
Ochrona informacji niejawnych
§ 38
W urzędzie funkcjonuje pion informacji niejawnych, którym kieruje pełnomocnik wójta.
§ 39
Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych wykonuje czynności określone w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych. W wykonaniu tych czynności współpracują z nim niezbędni pracownicy urzędu. Pracownicy pracują pod kierownictwem pełnomocnika.
Rozdział VIII
Planowanie pracy w urzędzie. Organizacja działalności kontrolnej
§ 40
Podstawę planowania działalności urzędu stanowią:
-
przepisy określające zadania własne i zlecone gminy,
-
uchwały rady,
-
zarządzenia wójta,
-
postulaty zgłaszane przez mieszkańców,
-
zobowiązania wynikające z uczestnictwa w porozumieniach gmin i związkach komunalnych,
-
zakres zadań związanych z załatwianiem indywidualnych spraw mieszkańców.
§ 41
-
W urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna i zewnętrzna.
-
Kontrolę zewnętrzną w stosunku do urzędu wykonują instytucje i organy prawnie do tego umocowane.
-
Kontrolę wewnętrzną bieżącą sprawują : wójt, zastępca wójta, sekretarz, skarbnik, w stosunku do podległych stanowisk pracy,
-
Kontrolę wewnętrzną wykonują w ramach przyznanych im upoważnień w zakresie obowiązków:
-
zastępca wójta, sekretarz i skarbnik w stosunku do jednostek organizacyjnych gminy,
-
pracownicy urzędu w stosunku do jednostek organizacyjnych gminy, na podstawie pisemnego upoważnienia wójta określającego temat, zakres i termin kontroli.
-
Stosuje się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników jednostki kontrolowanej,
§ 42
-
Do podstawowych zadań działalności kontrolnej wykonywanej przez urząd należy:
-
badanie legalności, celowości, rzetelności i gospodarności działań jednostek organizacyjnych gminy,
-
badanie wykonywania zadań własnych gminy pod względem legalności, celowości, rzetelności i gospodarności,
-
badanie stanu realizacji zadań zleconych i powierzonych gminie z zakresu administracji rządowej,
-
badanie zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z obowiązującymi przepisami prawa.
-
Celem kontroli jest zapewnienie bieżących i obiektywnych informacji, ocen i analiz umożliwiających wójtowi wypełnianie zadań określonych przepisami prawa i wynikających z uchwał rady.
§ 43
Do obowiązków kontrolującego należy:
-
rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,
-
w razie stwierdzenia nieprawidłowości lub uchybień, ustalenie ich przyczyn i skutków,
-
wskazanie osoby odpowiedzialnej za stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia.
§ 44
Zbiorowa dokumentacja kontroli wewnętrznej jak i zewnętrznej zarejestrowana powinna być u sekretarza. Dokumentacja dotycząca kontroli finansów publicznych powinna być zarejestrowana, dodatkowo, u skarbnika. Dokumentacja obejmuje protokoły z kontroli, wystąpienia pokontrolne oraz korespondencje związana z wykonywaniem zaleceń pokontrolnych.
§ 45
-
Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący zobowiązany jest sporządzić protokół wskazując w nim nieprawidłowości.
-
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje się osobie kontrolowanej, a drugi kontrolującej.
Rozdział X
Organizacja przyjmowania skarg i wniosków
§ 46
Skargi i wnioski wpływające do urzędu rozpatrują i załatwiają:
-
wójt - w sprawach skarg na działalność zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika oraz pracowników bezpośrednio podległych wójtowi,
-
zastępca wójta, sekretarz i skarbnik - w sprawach objętych zakresem działania nadzorowanych przez nich stanowisk pracy,
§ 47
Obywatele przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków przez:
-
wójta
- w środy w godz. 12,00 - 16,30
-
w przypadku nieobecności wójta skargi przyjmowane są przez zastępcę wójta.
§ 48
Skargi i wnioski wniesione do urzędu podlegają zarejestrowaniu w "Rejestrze skarg i wniosków" prowadzonym przez sekretarza.
Rozdział XI
Zasady ogólne podpisywania dokumentów i korespondencji urzędu
§ 49
-
Do podpisu wójta zastrzega się pisma i dokumenty:
-
kierowane do naczelnych organów władzy państwowej oraz naczelnych i centralnych organów administracji,
-
kierowane do wojewódzkich i powiatowych organów samorządowych oraz do wojewodów,
-
kierowanych do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Państwowej Inspekcji Pracy, Izby Skarbowej i innych instytucji kontroli,
-
dokumenty w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
-
akty mianowania na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela,
-
związane ze współpracą zagraniczną,
-
wnioski o nadanie odznaczeń i odznak, pisma okolicznościowe, listy gratulacyjne,
-
upoważnienia dla pracowników przeprowadzających kontrole w urzędzie i jednostkach organizacyjnych gminy,
-
zarządzenia, pełnomocnictwa do działania w jego imieniu,
-
odpowiedzi na interpelacje, skargi i wnioski.
-
Dokumenty przedkładane do podpisu wójtowi są parafowane na kopii pozostającej w aktach urzędu, przez osobę sporządzającą i opatrzone datą sporządzenia oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego potwierdzającego zgodność z prawem.
-
Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu zastępcy wójta i sekretarzowi.
-
Wójt może upoważnić do wydawania decyzji administracyjnych w swoim imieniu zastępcy wójta oraz innym pracownikom.
-
Zasady podpisywania dokumentów finansowo - księgowych określa Instrukcja Obiegu Dokumentów Księgowych opracowana przez skarbnika,
-
Obieg, rejestracja, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się na podstawie zasad określonych w instrukcji kancelaryjnej dla gmin i związków międzygminnych.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 50
Sprawy porządku, dyscypliny pracy, czasu pracy, a także postępowania w sprawach osobowych określa Regulamin Pracy Urzędu Gminy Czernica.
§ 51
Traci moc regulamin organizacyjny urzędu zatwierdzony uchwałą nr X/26/2000 Rady Gminy Czernica z dnia 24 lutego 2000 r.
|