|
ZARZĄDZENIE NR 94/2003
WÓJTA GMINY CZERNICA
z dnia 17 grudnia 2003 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego
Urzędu Gminy Czernica
Na podstawie art.33 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591, z późniejszymi zmianami), zarządzam co następuje:
§ 1
Wypełniając obowiązki kierownika urzędu, nadaję Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Czernica stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Ustalam strukturę organizacyjną urzędu, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Nr 94/2003
Wójta Gminy Czernica
z dnia 17 grudnia 2003 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY CZERNICA
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy CZERNICA, zwany dalej regulaminem, określa:
- Strukturę organizacyjną urzędu.
- Zasady funkcjonowania urzędu.
- Zadania i kompetencje wójta, zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika.
- Zadania wspólne wewnętrznych komórek urzędu.
- Zadania szczegółowe poszczególnych stanowisk pracy.
Planowanie pracy i kontrola wewnętrzną w urzędzie.
Ochronę informacji niejawnych
Organizacja przyjmowania skarg i wniosków.
Zasady ogólne podpisywania dokumentów i korespondencji urzędu
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- gminie - należy przez to rozumieć Gminę Czernica,
radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Czernica,
wójcie, zastępcy wójta, sekretarzu i skarbniku - należy przez to rozumieć Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza Gminy i Skarbnika Gminy Czernica,
urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Czernica.
§ 3
Urząd jest jednostką organizacyjną gminą, powołaną do wykonywania zadań publicznych o znaczeniu lokalnym.
W zakres zadań, o których mowa w ust. 1 wchodzą:
- zadania własne gminy wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o sam
orządzie gminnym,
zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,
zadania z zakresu administracji rządowej i samorządowej ponadgminne, powierzone w drodze porozumień,
inne zadania nałożone na gminę ustawami.
- Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Wielkość zatrudnienia w urzędzie ustala wójt.
- Siedziba urzędu znajduje się w Czernicy, w powiecie wrocławskim, przy ulicy K
olejowej 3.
Urząd jest czynny w dniach roboczych:
- w poniedziałki, wtorki, czwartki i piątki: w godzinach od 7.45 do 15.45
- w środę: w godzinac
h od 9.00 do 17.00.
Urząd funkcjonuje zgodnie z zasadami zawartymi w:
- przepisach o samorządzie gminnym i pracownikach samorządowych,
przepisach prawa pracy,
regulaminie pracy, instrukcji obiegu dokumentów i innych aktach wewnętrznych wprowadzanych zarządzeniami wójta,
kodeksie postępowania administracyjnego,
instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych,
niniejszym regulaminie,
innych przepisach szczególnych, jeśli tak stanowią.
§ 4
Do zadań urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy, w wykonywaniu ich zadań i kompetencji.
W szczególności do zadań urzędu należy:
1) przygotowywanie materiałów niezbędnych do podejmowania uchwał, wydaw ania decyzji, postanowień i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowanie innych czynności prawnych przez organy gminy
Rozdział II
Struktura organizacyjna urzędu
§ 5
- W skład urzędu wchodzą następujące stanowiska:
- wójt
- zastępca wójta
- sekretarz
- skarbnik
- zastępca skarbnika
- zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
- stanowisko(a) pracy do spraw:
- architektury i zagospodarowania przestrzennego
- ewidencji działalności gospodarczej, profilaktyki uzależnień i kadr
- geodezji
- gospodarki wodnej i ochrony środowiska
- informatyki
- księgowości budżetowej
- leśnictwa
- obywatelskich
- organizacyjno - kancelaryjnych
- płac jednostek oświatowych
- prawnych
- podatków i opłat
- rady gminy
- rolnictwa
- zamówień publicznych i gospodarowania mieniem komunalnym
- zarządzania kryzysowego, spraw wojskowych i współpracy ze stowarzysz eniami i organizacjami pozarządowymi
- kierowca autobusu
- woźna - sprzątaczka
- wójt jest kierownikiem urzędu i z tego tytułu wykonuje on za urząd jako pracodawcę, czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, w tym uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
- podział zadań na poszczególne stanowiska pracy określają zakresy czynności, pr
acowników urzędu, które przygotowuje sekretarz, a zatwierdza wójt.
Rozdział III
Zasady funkcjonowania Urzęd u
§ 6
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
- praworządności,
- służebności wobec społeczności lokalnej,
racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
jednoosobowego kierownictwa,
planowania pracy, kontroli wewnętrznej,
podziału zadań między kierownictwo i poszczególne komórki wewnętrzne,
wzajemnego współdziałania.
§ 7
Pracownicy urzędu w wykonywaniu zadań i swoich obowiązków są zobowiązani sł użyć gminie i Państwu.
§ 8
Do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
- działanie na podstawie prawa i szczegółowe jego przestrzeg
anie,
wykonywanie zadań urzędu sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
zachowanie tajemnicy służbowej i państwowej na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
udzielanie wszelkich informacji i wyjaśnień niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy,
informowanie zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy ,
powiadamianie, w przypadku przedłużania terminu rozstrzygnięcia sprawy, o przyczynach zaistnienia takiej okoliczności,
informowanie o przysługujących środkach prawnych.
Rozdział IV
Zadania i kompetencje wójta, zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika
§ 9
- Urzędem kieruje wójt przy pomocy zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika.
- W czasie nieobecności wójta obowiązki kierownika urzędu pełni zastępca wójta, a w przypadku nieobecności także zastępcy - sekretarz, na podstawie oddzielnego upoważ
nienia wójta.
- Szczegółowy zakres zadań zastępcy wójta ustala wójt.
- Wójt może upoważnić zastępcę wójta i innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu
decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
- Do wyłącznych kompetencji wójta należy:
- reprezentowanie urzędu na zewnątrz i negocjowanie w sprawach dotyczących gminy,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- wydawanie zarządzeń,
- udzielanie pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej komp
etencji,
- przygotowywanie projektów uchwał oraz określanie sposobu ich wykon
ania,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- opracowywanie projektu budżetu gminy
,
- opracowywanie planu ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
- przyjmowanie ustnego oświadcz
enia woli spadkodawców,
§ 10
1. Do zakresu zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:
- podejmowanie czynności kierownika urzędu pod nieobecność wójta, spowod
owaną urlopem, chorobą lub innymi przyczynami,
nadzorowanie placówek oświatowych i koordynacja pracy tych placówek,
współdziałanie z dyrektorami szkół i przedszkola w zakresie:
opracowania rocznych planów rozwoju oświaty, sieci i placówek, wyposażenia szkół i przedszkola,
zagospodarowania, utrzymania i remontu obiektów szkolnych i przedszkola,
wnioskowanie o wprowadzenie zmian w organizacji sieci szkół,
podejmowanie czynności na rzecz zapewnienia wyposażenia materialno - technicznego dla szkół i przedszkola,
nadzorowanie placówek szkolnych w zakresie dożywiania i dowożenia dzieci do szkół oraz organizowanie wypoczynku,
proponowanie nagród wójta dla dyrektorów placówek oswiatowych,
przygotowywanie postępowania w sprawie nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela,
współpracowanie z:
- Dolnośląskim Kuratorium Oświaty,
- poradniami psychologiczno - pedagogicznymi działającymi na terenie gminy i powiatu wrocławskiego,
- organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz oświaty,
- nadzorowanie prawidłowej realizacji ustaw: Karta Nauczyciela i o Systemie Oświaty na t
erenie gminy,
koordynowanie spraw związanych z przygotowaniem, realizowaniem i wykonaniem budżetów placówek oświatowych z terenu gminy,
pełnienie funkcji pełnomocnika wójta ds. ochrony informacji niejawnych.
§ 11
Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowaniu urzędu,
Do zakresu zadań i kompetencji sekretarza należy:
- opracowywanie projektu regulaminu oraz uaktualnianie go w miarę p
otrzeb,
opracowywanie, w porozumieniu z wójtem, zakresów czynności na poszczególne stanowiska pracy i ich aktualizacja,
organizowanie pracy urzędu, inicjowanie usprawnień oraz upowszechnianie nowoczesnych metod pracy oraz koordynacja pracy poszczególnych stanowisk,
prowadzenie kontroli wewnętrznej urzędu,
dbanie o wygląd budynku urzędu i jego otoczenia,
prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz książki kontroli,
przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawców,
współpraca z radą i sołectwami. Jest odpowiedzialny za właściwe przygotowanie materiałów na sesje rady,
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami,
opiniowanie spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem stosunku
pracy z pra cownikami urzędu, udzielaniu urlopów, zwolnień, awansowaniem,
określanie szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywania pasów
drogowych na cele niekomunikacyjne,
przygotowywanie projektów planów remontów i budowy dróg gminnych,
wydawanie zgody na pochowanie zwłok na cmentarzu parafialnym w Czernicy,
nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej w urzędzie,
inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników,
nadzorowanie przestrzegania zasad rzetelnego i terminowego załatwiania spraw,
dokumentowanie narad sołtysów.
prowadzenie spraw związanych z zimowym utrzymaniem dróg gminnych.
§ 12
Skarbnik zapewnia warunki prawidłowego prowadzenia gospodarki finansowej gminy.
Kompetencje i zadania skarbnika:
opracowywanie projektu budżetu gminy,
dokonywanie analizy budżetu i na bieżąco informowanie wójta o jego realizacji,
sporządzanie dokumentów finansowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych oraz organizowanie ich obiegu, archiwizacji i kontroli,
dysponowanie środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarowanie środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi do dyspozycji gminy,
sporządzanie sprawozdawczości budżetowej,
czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
kontrola gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych gminy,
sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad stanowiskami związanymi z finansami gminy wydatkami urzędu i jednostek oświatowych.
Rozdział V
Zadania wspólne wewnętrznych komórek urzędu
§ 13
Zadania wspólne dla wszystki ch pracowników urzędu:
- realizacja działalności przypisanej przepisami prawa do właściwości wó
jta,
przygotowywanie projektów uchwał, materiałów, sprawozdań i analiz na sesje rady oraz dla potrzeb wójta,
obecność na sesjach rady, posiedzeniach komisji rady na zaproszenie ich Przewodniczących,
realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządzeń wójta,
współdziałanie ze skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu, obrotu oraz ewidencji mienia gminnego,
udział w przygotowywaniu planów zadań gospodarczych gminy.
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych i ponoszenie w tym zakresie odpowiedzialności,
przygotowywanie i udostępnianie informacji publicznej, na zasadach i w zakresie przewidzianym przez prawo,
przygotowywanie i bieżące aktualizowanie danych do Biuletynu Informacji Publicznej,
prowadzenie postępowania administracyjnego zgodnie z KPA i przygotowywanie decyzji w sprawach indywidualnych oraz wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
usprawnianie organizacji, metod i form pracy na danym stanowisku,
właściwe przechowywanie akt i pieczęci,
stosowanie zasad dotyczących wewnętrznego obiegu akt oraz oznaczanie ich i archiwizowanie , realizacja innych czynności kancelaryjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
opracowywanie i wdrażanie statystyki gminnej , wg obowiązujących przepisów,
terminowe sporządzanie i przekazywanie danych do sprawozdawczości i opracowywanie sprawozdań i analiz,
posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowe- go, kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i przepisów gminnych oraz ich bieżąca aktualizacja i ścisłe przestrzeganie,
sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu,
zapewnienie właściwej i terminowej realizacji powierzonych zadań,
przestrzeganie zasad organizacyjnych i porządkowych obowiązujących w urzędzie,
przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
przestrzeganie zasad określonych w instrukcji kancelaryjnej gmin i związków międzygminnych oraz instrukcji obiegu dokumentów księgowych.
Rozdział VI
Zadania szczegółowe na poszczególnych stanowiskach pracy.
§ 14
Kompetencje i zadania zastępcy skarbnika gminy:
- prowadzenie rachunkowości szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gm
iny,
prowadzenie księgowości i rozliczeń funduszu świadczeń socjalnych jednostek oświatowych,
prawidłowa i terminowa realizacja rozliczeń,
dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
należyte przechowywanie dokumentów księgowych i przygotowywanie ich do archiwizacji,
organizowanie, sporządzanie, przyjmowanie obiegu dokumentów w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych,
terminowe sporządzanie i przekazywanie jednostkowej sprawozdawczości budżetowej,
terminowe i rzetelne sporządzanie informacji finansowych i ekonomicznych,
opracowywanie projektów budżetów oraz dokonywanie analiz ekonomiczno - finansowych i płac,
dokonywanie analiz sprawozdawczości finansowej i ekonomicznej,
nadzór nad prawidłowym planowaniem i realizacją dochodów i wydatków w zakresie oświaty,
zastępowanie skarbnika.
§ 15
Do zadań zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego należy:
1. Prowadzenie spraw wynikających z ustaw:
- prawo o aktach stanu cywilnego (akty urodzeń, małżeństw, zgonów),śluby ko
nkordatowe (zaświadczenia o zdolności do małżeństwa), rejestracja ślubów. Prowadzenie ksiąg USC,
o obywatelstwie polskim,
o ewidencji ludności (zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy obywateli polskich i cudzoziemców), prowadzenie ewidencji mieszkańców i kart osobowych mieszkańców,
o dowodach osobistych (przyjmowanie wniosków, przesyłanie do wykonania i wydawanie dowodów osobistych).
§ 16
Do zadań stanowiska ds. architektury i zagospodarowania przestrzenn ego należy:
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu prz
estrzennym:
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- prowadzenie rejestrów wydanych decyzji,
- wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- prowadzenie rejestrów uchwalonych planów zagospodarowania przestrzennego,
udział w pracach gminnej komisji urbanistyczno - architektonicznej,
wydawanie postanowień uzgadniających projekty podziału nieruchomości pod względem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
opracowywanie projektów uchwał organów gminy, związanych z gospodarką przestrzenną,
- realizowanie zadań wynikających z prawa budowlanego, w zakresie zadań gm
iny związanych z utrzymaniem budynków komunalnych,
realizacja zadań wynikających z prawa ochrony środowiska - w zakresie obowiązków nałożonych na wójta, przy współpracy ze stanowiskiem ds. gospodarki wodnej i ochrony środowiska,
koordynacja i nadzór nad inwestycjami i remontami gminy,
wydawanie zaświadczeń i udzielanie informacji związanych z posiadaną, przez urząd, dokumentacją z zakresu zagospodarowania przestrzennego.
§ 17
Do zadań stanowiska ds. ewidencji działalności gospodarczej, profilaktyki uzależnień i kadr należy:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników urzędu,
prowadzenie spraw osobowych kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
wykonywanie zadań w zakresie ewidencjonowania działalności gospoda rczej,
wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
profilaktyka i rozwiązywanie problemów uzależnień,
nadzór nad pracą klubów środowiskowych "KUŹNIA",
prowadzenie spraw socjalnych i bhp pracowników urzędu.
§ 18
Do zadań stanowiska ds. geodezji należy :
- realizowanie spraw wynikających z ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne:
- wydawanie decyzji zatwierdzających projekty podziału nieruch
omości,
realizacja zadań związanych z rozgraniczaniem nieruchomości gminnych, w tym wskazywanie granic działek nabywcom gruntów gminnych,
przygotowywanie projektów uchwał ustalających nazwy ulic,
prowadzeniem spraw numeracji porządkowej nieruchomości,
wydawanie zaświadczeń i udzielanie informacji związanych z posiadaną, przez urząd, dokumentacją z zakresu geodezji, nazw ulic i numeracji porządkowej nieruchomości,
- realizowanie spraw wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i l
eśnych:
- sporządzanie wniosków w sprawie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów (do Wojewody Dolnośląskiego i Ministra Rolnictwa i Ro
zwoju Wsi),
§ 19
Do zadań stanowiska ds. gospodarki wodnej i ochrony środowiska należy:
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej na t
erenie gminy:
- przygotowywanie i
prowadzenie inwestycji z tego zakresu (wodociągowanie, kanalizacja sanitarna i kanalizacja burzowa),
przygotowywanie materiałów do uzyskania środków pomocowych na inwestycje wymienione wyżej,
realizacja zadań z zakresu melioracji, w tym współpraca ze spółkami wodnymi
prowadzenie spraw z zakresu ochrony przed powodzią,
realizacja żądań wynikających z prawa ochrony środowiska i prawa wodnego,
przygotowywanie inwestycji związanych z rekultywacją gruntów, sporządzanie stosownych wniosków o pozyskanie środków zewnętrznych na te cele,
wydawanie warunków włączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zaświadczeń i udzielanie informacji związanych z posiadaną, przez urząd, dokumentacją z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodociągowej i kanalizacyjnej,
opracowywanie wniosków w zakresie pozyskiwania dotacji na realizację inwestycji w zakresie wodociągowania, kanalizacji i dróg dojazdowych do pól.
§ 20
Do zadań stanowiska ds. informatyki należy:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania sprzętu informatycznego urzę
du,
zapewnienie licencjonowanego oprogramowania, niezbędnego do korzystania ze sprzętu komputerowego przez pracowników urzędu,
obsługa techniczna Biuletynu Informacji Publicznej i oficjalnej strony gminy.
współpraca w tym zakresie z pozostałymi pracownikami urzędu,
prowadzenie, dla pracowników urzędu, szkoleń obsługi i korzystania ze sprzętu komputerowego,
§ 21
Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej nr 1 należy:
- prowadzenie obsługi finansowo - księgowej urzędu,
- prowadzenie księgowości budżetowej, a w szczególności:
- księgowanie wydatków budżetowych w księdze głównej, wg obowiązującego planu kont,
- prowadzenie kart wydatków wg obowiązujących podziałek klasyfikacji budż
etowej,
prowadzenie analitycznych kart rozliczeń z budżetami, pracownikami i pozostałych,
sporządzanie miesięcznych zestawień wydatków budżetowych i analiza poziomu wydatków urzędu gminy,
prowadzenie analityki do wydatków oraz uzgadnianie sald,
prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia dla gminy,
rozliczanie wyników inwentaryzacji,
sporządzanie obrotów i sald miesięcznych,
§ 22
Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej nr 2 należy:
- prowadzenie obsługi finansowo - księgowej urzędu,
- prowadzenie księgowości budżetowej, a w szczególności:
- dekretacja wydatków budżetowych w księdze głównej, wg obowiązującego planu kont,
- dekretacja wydatków wg obowiązujących podziałek klasyfikacji budżetowej,
- dekretacja rozliczeń z budżetami, pracownikami i pozostałych,
prowadzenie analityki do wydatków oraz uzgadnianie sald,
- kontrola rac
hunkowa faktur i rachunków stanowiących podstawy do wypłaty,
przygotowywanie przelewów, not księgowych, czeków i innych dokumentów do wypłaty
§ 23
Do zadań stanowiska ds. leśnictwa należy:
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów, pobieranie opłat z tym związanych oraz pobieranie kar za usuwanie bez z
ezwolenia drzew i krzewów,
przedstawianie propozycji gatunków drzew najlepszych do planowych nasadzeń na terenie gminy,
prowadzenie spraw związanych z ochroną środowiska w zakresie ochrony drzewostanu,
przygotowywanie propozycji i nadzór nad odtworzeniem parków wiejskich (dawnych podworskich) na terenie gminy,
§ 24
Do zadań stanowiska ds. obywatelskich należy:
przyjmowanie wniosków o wydanie dowodu osobistego,
sprawdzanie i korygowanie błędów osobowych na kartach osobowych mieszkańców,
nanoszenie do kart KOM i LBD serii i numerów wydanych dowodów osobistych,
wydawanie poświadczeń zameldowania,
przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania,
zakładanie i opisywanie kopert dowodowych dla osób, którym po raz pierwszy wydany został dowód osobisty.
§ 25
Do zadań stanowiska ds. organizacyjno - kancelaryjnych należy:
- obsługa sekretariatu urzędu,
- prowadzeniem kancelarii urzędu, w
tym:
prowadzenie rejestrów pism, podań, rachunków wpływających do urzędu,
przyjmowanie i wysyłanie poczty, rejestracja pism poleconych,
rozdzielanie zadekretowanej korespondencji wewnątrz urzędu,
prenumerata gazet i czasopism,
obsługa centrali telefonicznej urzędu, kompletowanie Dzienników Ustaw i Monitorów Polskich, zlecanie ich oprawy,
nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,
§ 26
Do zadań stanowiska ds. księgowości budżetowej nr 3 należy:
- prowadzenie obsługi finansowo - księgowej funduszy celowych urzę
du,
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej (księga główna, karty dochodów i wydatków i Funduszy Świadczeń Socjalnych) zakładu budżetowego,
prowadzenie ksiąg inwentarzowych i sprawozdawczości kwartalnej dla przedszkola komunalnego,
rozliczanie składek ubezpieczeniowych i sporządzanie miesięcznych informacji dla ZUS i pracowników urzędu oraz zgłoszenia ZUS,
rozliczanie i wypłata drobnych rachunków w ramach stałej zaliczki,
sporządzanie list płac,
rozliczanie umów zleceń,
sporządzanie deklaracji podatku dochodowego i informacji dla pracowników i zleceniobiorców,
obsługa księgowa środka specjalnego,
rozliczania z Urzędem Pracy umów w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych.
§ 27
Do zadań stanowiska ds. płac jednostek oświatowych należy:
- kompletowanie danych do rozliczania płac,
- sporządzanie list płac,
- rozliczanie umów zleceń,
- rozliczanie składek ubezpieczeniowych i sporządzanie miesięcznych informacji dla ZUS i pr
acowników jednostek oświatowych oraz zgłoszenia ZUS,
rejestrowanie i wyrejestrowanie pracowników w ZUS i sporządzanie miesięcznych deklaracji ZUS,
kompletowanie dokumentacji o naliczania zasiłków z ubezpieczenia społecznego oraz ich rozliczanie,
sporządzanie deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych dla jednostek oświatowych oraz informacji dla pracowników i zleceniobiorców,
obsługa księgowa środka specjalnego,
rozliczania z Urzędem Pracy umów w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych.
§ 28
Do zadań stanowiska ds. prawnych należy:
- obsługa prawna organów gminy, urzędu i jednostek organizacyjnych gm
iny,
reprezentowanie organów gminy przed sądami powszechnymi, sądami pracy i administracyjnymi,
sprawdzanie pod względem prawnym projektów decyzji administracyjnych, projektów uchwał rady i zarządzeń wójta.
sporządzanie opinii prawnych, opiniowanie umów, porozumień i projektów aktów prawa miejscowego.
§ 29
Do zadań stanowiska ds. podatków i opłat nr 1 należy:
- prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
windykacja należności podatkowych,
naliczanie prowizji sołtysom,
prowadzenie urządzeń księgowo - ewidencyjnych dla zobowiązania pieniężnego,
dokonywanie rozliczeń i kontroli rachunkowej sołtysów z inkasa, zobowiązań pieniężnych i innych należności podatkowych,
kwartalne podliczanie kontokwitariuszy, uzgadnianie z urządzeniami księgowymi, roczne uzgadnianie i zamykanie kontokwitariuszy,
§ 30
Do zadań stanowiska ds. podatków i opłat nr 2 należy:
- zakładanie i aktualizowanie kart gospodarstw i ich aktualizacja,
prowadzenie rejestru przypisów i odpisów,
przygotowywanie opinii do podań o ulgi w podatku,
przygotowywanie decyzji w związku z podaniami wnoszonymi przez podatników, a dotyczących:
- odwołań od wymiaru podatku,
- umorzeń,
- zwolnień, ulg i rozkładania na raty,
prowadzenie rejestrów podań i odwołań,
- dokonywanie wymiaru podatku rolnego i od nieruchomości,
- zbieranie informacji niezbędnych przy wymiarze podatków oraz prowadzenie kontroli prawidł
owości zeznań,
terminowe sporządzanie i przekazywanie danych do sprawozdawczości budżetowej.
§ 31
Do zadań stanowiska ds. podatków i opłat nr 3 należy:
- prowadzenie księgowości podatku od nieruchomości,
- prowadzenie księgowości analitycznej w zakresie:
czynszów,
wykupu mieszkań komunalnych,
należności nieprzypisanych,
podatków od środków transportu,
- wystawianie rachunków i faktur dla osób fizycznych i prawnych za usługi świa
dczone przez gminę, prowadzenie rejestru sprzedaży VAT, miesięczne podliczanie przychodów ze sprzedaży w celu sporządzenia deklaracji VAT,
prowadzenie ewidencji wpłat czynszów za mieszkania komunalne, lokale użytkowe i dzierżawy mienia komunalnego,
wypłaty prowizji dla sołtysów oraz wynagrodzeń dla pracowników urzędu,
sprzedaż znaków skarbowych,
zbieranie informacji niezbędnych przy wymiarze podatków oraz prowadzenie kontroli prawidłowości zeznań podatkowych,
§ 32
Do zadań stanowiska ds. rady gminy należy:
- prowadzenie spraw z zakresu działania rady, komisji rady i sołectw,
prowadzenie ewidencji wniosków i interpelacji, przekazywanie ich do realizacji oraz informowanie wójta w przypadku braku ich realizacji,
kompletowanie materiałów na posiedzenia rady gminy i komisji oraz protokołowanie tych posiedzeń,
prowadzenie rejestrów zarządzeń wójta,
przygotowywanie i koordynowanie spraw związanych z wyborami Prezydenta RP, do Sejmu RP, Senatu RP, organów samorządowych i referendum,
prowadzenie ewidencji aktów prawnych podjętych przez radę gminy,
przekazywanie uchwał rady właściwym organom i instytucjom (Wojewoda, Urząd Statystyczny)
§ 33
Do zadań stanowiska ds. rolnictwa należy:
- inicjowanie nowych rozwiązań agrotechnicznych w rolnictwie ind
ywidualnym,
opiniowanie wniosków właścicieli gruntów o przyznanie środków na zalesienie gruntów,
zwalczanie zaraźliwych chorób zwierzęcych i roślinnych,
prowadzenie spraw związanych z nasiennictwem, rekultywacją i wapnowaniem gruntów rolnych,
pomoc w przygotowywaniu dokumentów dla potrzeb emerytalno - rentowych rolników i członków ich rodzin,
przygotowywanie zaświadczeń potwierdzających wliczanie okresów pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
prowadzenie wykazów gospodarstw rolnych na terenie gminy,
prowadzenie spraw wynikających z ustaw:
- o ochronie zwierząt,
- o hodowli, ochronie zwierząt łownych i prawie łowieckim,
- o przeciwdziałaniu narkomanii,
- o ochronie roślin uprawnych
prowadzenie akt osiedleńczych
§ 34
Do zadań stanowiska ds. zamówień publicznych i gospodarowania mieniem komuna lnym należy:
- realizowanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach public
znych,
przygotowywanie, przy współpracy z innymi niezbędnymi pracownikami urzędu, materiałów przetargowych,
przeprowadzanie przetargów i prowadzenie dokumentacji, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych lub innymi przepisami dotyczącego określonego rodzaju przetargu,
prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,
przygotowywanie nieruchomości gminy do sprzedaży, prowadzenie niezbędnej dokumentacji związanej z przetargami na zbycie mienia komunalnego,
prowadzenie ewidencji faktur i rachunków, rejestrów umów dla zadań związanych z zamówieniami publicznymi realizowanymi na potrzeby urzędu,
gospodarowanie zasobami lokalowymi, ustalanie czynszów i kaucji,
naliczanie opłat z tytułu zmiany wartości nieruchomości, powstałej w wyniku uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
§ 35
Do zadań stanowiska ds. zarządzania kryzysowego, spraw wojskowych i współpracy ze stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi należy:
- prowadzenie spraw wynikających z ustaw o powszechnym obowiązku obr
ony,
powołanie i utrzymanie składu osobowego formacji obrony cywilnej,
realizacja zadań obrony cywilnej określonych w odrębnych przepisach,
prowadzenie magazynu OC,
obsługa gminnego zespołu kryzysowego,
prowadzenie archiwum zakładowego urzędu,
współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami pożytku publicznego,
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na organizowanie imprez masowych i zbiórek publicznych,
koordynowanie prac związanych z bieżącym wprowadzaniem informacji do Biuletynu Informacji Publicznej urzędu.
§ 36
Zadania kierowcy autobusu:
Do zadań kierowcy autobusu należy:
- dowóz dzieci do szkół, zgodnie z ustalonymi trasami i rozkładami godzinowymi,
- dowóz dzieci na imprezy pozalekcyjne, jeżeli nie koliduje to z obowiązkami op
isanymi wyżej.
§ 37
Zadania woźnej - sprzątaczki:
- zapewnienie czystości i porządku w budynku administracyjnym urzędu i wokół niego.
Rozdział VII
Ochrona informacji niejawnych
§ 38
W urzędzie funkcjonuje pion informacji niejawnych, którym kieruje pełnomocnik wójta.
§ 39
Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych wykonuje czynności określone w przepisach dotyczących ochrony informacji niejawnych. W wykonaniu tych czynn ości współpracują z nim niezbędni pracownicy urzędu. Pracownicy pracują pod kierownictwem pełnomocnika.
Rozdział VIII
Planowanie pracy w urzędzie. Organizacja działalności kontrolnej
§ 40
Podstawę planowania działalności urzędu stanowią:
- przepisy określające zadania własne i zlecone gminy,
- uchwały rady,
- zarządzenia wójta,
- postulaty zgłaszane przez mieszkańców,
- zobowiązania wynikające z uczestnictwa w porozumieniach gmin i związkach kom
unalnych,
zakres zadań związanych z załatwianiem indywidualnych spraw mieszkańców.
§ 41
W urzędzie sprawowana jest kontrola wewnętrzna i zewnętrzna.
Kontrolę zewnętrzną w stosunku do urzędu wykonują instytucje i organy prawnie do tego umocowane.
Kontrolę wewnętrzną bieżącą sprawują : wójt, zastępca wójta, sekretarz, skarbnik, w stosunku do podległych stanowisk pracy,
Kontrolę wewnętrzną wykonują w ramach przyznanych im upoważnień w zakresie obowiązków:
- zastępca wójta, sekretarz i skarbn
ik w stosunku do jednostek organizacyjnych gminy,
pracownicy urzędu w stosunku do jednostek organizacyjnych gminy, na podstawie pisemnego upoważnienia wójta określającego temat, zakres i termin kontroli.
- Stosuje się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracown
ików jednostki kontrolowanej,
§ 42
Do podstawowych zadań działalności kontrolnej wykonywanej przez urząd należy:
- badanie legalności, celowości, rzetelności i gospodarności działań jednostek organizacyjnych gminy,
badanie wykonywania zadań własnych gminy pod względem legalności, celowości, rzetelności i gospodarności,
badanie stanu realizacji zadań zleconych i powierzonych gminie z zakresu administracji rządowej,
badanie zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z obowiązującymi przepisami prawa.
Celem kontroli jest zapewnienie bieżących i obiektywnych informacji, ocen i analiz umożliwiających wójtowi wypełnianie zadań określonych przepisami prawa i wynikających z uchwał rady.
§ 43
Do obowiązków kontrolującego należy:
rzetelne i obiektywne ustalanie stanu faktycznego,
w razie stwierdzenia nieprawidłowości lub uchybień, ustalenie ich przyczyn i skutków,
wskazanie osoby odpowiedzialnej za stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia.
§ 44
Zbiorowa dokumentacja kontroli wewnętrznej jak i zewnętrznej zarejestrowana p owinna być u sekretarza. Dokumentacja dotycząca kontroli finansów publicznych powinna być zarejestrowana, dodatkowo, u skarbnika. Dokumentacja obejmuje protokoły z kontroli, wystąpienia pokontrolne oraz korespondencje związana z wykonywaniem zaleceń pokontrolnych.
§ 45
Z przeprowadzonej kontroli kontrolujący zobowiązany jest sporządzić protokół wskazując w nim nieprawidłowości.
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, jeden przekazuje się osobie kontrolowanej, a drugi kontrolującej.
Rozdział X
Organizacja przyjmowania skarg i wniosków
§ 46
Skargi i wnioski wpływające do urzędu rozpatrują i załatwiają:
- wójt - w sprawach skarg na działalność zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika oraz pracowników bezpośrednio podległych wójtowi,
- zastępca wójta, sekretarz i skarbnik - w sprawach objętych zakresem dział
ania nadzorowanych przez nich stanowisk pracy,
§ 47
Obywatele przyjmowani są w sprawach skarg i wniosków przez:
- wójta
- w środy w g odz. 12,00 - 16,30
w przypadku nieobecności wójta skargi przyjmowane są przez zastępcę wójta.
§ 48
Skargi i wnioski wniesione do urzędu podlegają zarejestrowaniu w "Rejestrze skarg i wni osków" prowadzonym przez sekretarza.
Rozdział XI
Zasady ogólne p odpisywania dokumentów i korespondencji urzędu
§ 49
- Do podpisu wójta zastrzega się pisma i dokumenty:
- kierowane do naczelnych organów władzy państwowej oraz naczelnych i centralnych organów administracji,
- kierowane do wojewódzkich i powiatowych organów samorządowych oraz do wojewodów,
- kierowanych do Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej, Pań
stwowej Inspekcji Pracy, Izby Skarbowej i innych instytucji kontroli,
- dokumenty w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników sam
orządowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
- akty mianowania na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyci
ela,
- związane ze współpracą zagraniczną,
- wnioski o nadanie odznaczeń i odznak, pisma okolicznościowe, listy gratul
acyjne,
- upoważnienia dla pracowników przeprowadzających kontrole w urzędzie i je
dnostkach organizacyjnych gminy,
- zarządzenia, pełnomocnictwa do działania w jego imieniu,
- odpowiedzi na interpelacje, skargi i wnioski.
- Dokumenty przedkładane do podpisu wójtowi są parafowane n
a kopii pozostającej w aktach urzędu, przez osobę sporządzającą i opatrzone datą sporządzenia oraz w uzasadnionych przypadkach przez radcę prawnego potwierdzającego zgodność z prawem.
- Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw w swoim imieniu zastęp
cy wójta i sekretarzowi.
- Wójt może upoważnić do wydawania decyzji administracyjnych w swoim imieniu zastępcy wójta oraz innym pracownikom.
- Zasady podpisywania dokumentów finansowo - księgowych określa Instrukcja Obiegu Dokumentów Księgowych opracowana prze
z skarbnika,
- Obieg, rejestracja, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się na podstawie zasad określonych w instrukcji kancelaryjnej dla gmin i związków mię
dzygminnych.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 50
Sprawy porządku, dyscypliny pracy, czasu pracy, a także postępowania w sprawach osobowych określa Regulamin Pracy Urzędu Gminy Czernica.
§ 51
Traci moc regulamin organizacyjny urzędu zatwierdzony uchwałą nr X/26/2000 Rady Gminy Czernica z dnia 24 lutego 2000 r.
|